Eten als innerlijke cosmetica
Het is een millennia-oude volkswijsheid dat schoonheid van­binnen zit. Letterlijk. Wie goed eet, voelt zich beter en ziet er daardoor ook beter uit. Dit buikgevoel krijgt steeds meer de wind in de rug van de moderne wetenschap. Én voedselproducenten.

‘Schoonheid zit vanbinnen’, is een oude wijze volksspreuk. Hoe wijs, blijkt steeds meer nu vooral darmwetenschappers ons verzekeren dat “de binnenkant van je darm de buitenkant van je lichaam is”. Aldus voedingsprofessor Ben Witteman onlangs op een voedselcongres. ‘Eet je mooi’, is dan ook geen loos advies. Gezond zijn en er gezond en dus goed uitzien, zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wie herkent niet dat de huid er tijdens een stevige griep ook ‘ziek’ uit­ziet. En dat wie gezond is een stralender huid heeft? De Duitse darmonderzoeker Giulia Enders schreef het in 2014 in haar wereldwijd bejubelde boek Darm mit Charme, in Nederland uitgebracht als De mooie voedselmachine: de darmen zijn de belangrijkste adviseurs van ons brein. Wil je lekker in je vel zitten, gelukkiger leven en gezond oud worden, dan moet je goed voor die darmen zorgen, weet Enders. Al millennia wordt gezegd dat je lichaam je tempel is die je zorgvuldig moet onderhouden. De ayurveda, volgens welke ‘wetenschap van het leven’ veel mensen in India leven én eten, is hiervan de belangrijkste vertegenwoordiger. Ook in het westen groeit de aanhang. Ayurveda wijst de weg naar een gezond, gelukkig en vol bestaan. Onbalans zou volgens deze leer de voornaamste oorzaak zijn van veel ziektes. En dat heeft voor een groot deel te maken met wat we eten. Jouw specifieke lichamelijke en geestelijke gestel vraagt om bepaalde ingrediënten, en zou andere beter vermijden. Dus geen one-size-fits-all-dieet. Want elk mens is anders.

Diner op basis van je DNA
En juist die millennia-oude wijsheid komt heel dicht in de buurt van de allernieuwste DNA-diëten, waar het eveneens draait om persoonlijke afstemming. Aan de hand van je persoonlijke DNA-structuur wordt voorspeld hoe je lichaam zal reageren op bepaalde voedingsstoffen zoals koolhydraten, eiwitten en vetten – aldus de ontwikkelaars. Met die genetische informatie wordt een op maat gesneden dieet samengesteld. Het Zwitserse voedingsmiddelenbedrijf Nestlé ontwikkelt gepersonaliseerde gezondheidsthee, -smoothies, -snacks en zelfs hele -diners op basis van iemands DNA. Zogenoemde personalized nutrition, eten op maat. Daarnaast bracht Nestlé de wellness ambassador-app uit waarmee inmiddels al ruim 100.000 Japanners gepersonaliseerd voedingssupplementenadvies krijgen op basis van hun Instagram-foodfoto’s. Gaat dat te ver? De binnenkort ook hier te bestellen DNA-foodbox is praktischer. Op basis van je DNA-profiel worden maaltijden samengesteld en inclusief recepten naar je opgestuurd. Zo eet je een persoonlijke DNA-maaltijd die goed is voor je binnenkant. En dus voor je buitenkant. Een ander voorbeeld van gepersonaliseerde voeding zijn chocobombes, mede ontwikkeld door Máxima Medisch Centrum in Eindhoven. Dit zijn chocolaatjes met gezonde inhoud voor zwangere vrouwen, afgestemd op de verschillende fases in hun zwangerschap.

‘De darmen zijn de belangrijkste adviseurs van ons brein’

Boeken
Er verschijnen veel boeken over jezelf mooi, vitaal en slim eten. Boeken met titels als Eet je mooi van Lesley-Ann Poppe (2012), Lisa Mosconi’s Eet je slim (2019) en het net verschenen Nederlandstalige boek van personal trainer en bodyfitgoeroe Radmilo Soda: Seniority. Soda boort een vrij nieuw gebied aan, namelijk fit en gezond heel oud worden met behulp van onder andere voeding. Aan de hand van interviews met hoogleraren, onder wie hersenwetenschapper Erik Scherder, artsen, wetenschappers, topsporters, diëtisten en ervaringsdeskundigen ontrafelt Soda de ingrediënten voor een lang, gelukkig, fit en gezond leven. Met recepten.

Comeback van beautyfood
Onze buitenkant stond ruim tien jaar geleden al centraal in het vooral in Japan gehypte beautyfood, zoals drankjes, smoothies en zelfs kauwgum met bijvoorbeeld toegevoegde collageen om vollere lippen te krijgen. En nu gaan er opnieuw geluiden op dat het eten van bepaalde collageenrijke voedingsmiddelen je mooier zou maken. Het verschil? Het gaat ditmaal niet om toevoegingen, maar om van nature aanwezige collageen in bijvoorbeeld kool, soja, bonen, walnoten, citrus en avocado. De comeback van beautyfood? Christine Boland, trendanalist en consultant voor onder meer Sligro, is sceptisch: “Vollere lippen krijgen van ananas eten? Daar zijn Nederlanders veel te nuchter voor. Dat gaat over de buitenkant, heel oppervlakkig. Wel geloof ik dat beauty en eten samenkomen. Dat eten kan helpen bij het in conditie houden van de huid. Van­binnen je goed voelen, vanbuiten er goed uitzien. Er komt steeds meer kennis op dat gebied.”

Leefstijl als medicijn
Ook food- en verpakkingsstrateeg Ariane van Mancius ziet meer in vitaliteit en gezondheid als alternatieve definitie van schoonheid. En ze ontwaart eveneens een groeiende link met voeding. Van Mancius: “Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat geneeskunde en eten een direct verband hebben. Dat bewijst ook het platform Voeding leeft. Hierin ontwikkelen en exploiteren artsen en wetenschappers leefstijlprogramma’s zoals Anders eten bij MS. Wetenschappers en artsen die hieraan verbonden zijn geloven dat elk individu met een holistische benadering gezondheidswinst kan behalen. Van Mancius: “Niet meer alleen medicatie geven om symptomen te bestrijden, maar als arts een gezonde leefstijl inclusief gezonde voeding voorschrijven ter preventie van ziektes.

Horecatrends
Een grote rage op dit moment is de Indiase moon milk. Dit is warme melk, ook vegan, met kruiden om beter te slapen. En niet te vergeten dé stressverminderaar CBD-olie (de niet-highmakende bestanddelen van cannabis) die niet meer alleen via druppeltjes wordt ingenomen, maar ook via thee, smoothies, cake en hummus. Want gezond moet wél lekker zijn. Een grote trend in de horeca is nu nolo: non- of low-alcoholische drankjes, van craft-beer en craft-limonades tot cocktails, kombucha en de nieuwste wijnwaters. Dit laatste is water dat met wijndruiven is geïnfuseerd en dat (naar eigen zeggen) geen alcohol bevat, maar wel alle gezonde wijnnutriënten in zich heeft. Vineyard enriched water beverages heet dat dan. Ook gesignaleerd: health coffees als broccolatte (op basis van verpulverd superfood broccoli) en mushroom coffee voor een optimaal werkend brein. “Er gaat nog zoveel gebeuren op dit gebied”, vermoedt Christine Boland. “We staan nog maar aan het begin. Superspannend.”

‘Geneeskunde en eten hebben een direct verband’

Facts
Christine Boland is trendanalist en consultant met een achtergrond in psychologie en mode. Zij helpt bedrijven met toekomststrategieën door missie en visie aan de tijdgeest te koppelen. Dat is noodzakelijk in deze snel veranderende wereld. Volgens haar leven we in een even complexe en veeleisende als opwindende tijd, waarin het een kunst is om je staande te houden. Met alle gevolgen van dien voor onze gezondheid en alle kansen van dien voor de foodsector.

Ariane van Mancius is food- en verpakkingsstrateeg en eigenaar van trendbureau Now-New-Next. Volgens deze allround commercial creative, gespecialiseerd in food, millennials en duurzaam verpakkingsdesign, zorgen vooral hybride producten, waarin bijvoorbeeld groente wordt toegevoegd aan vlees of koolhydraten, voor een gezonder lijf én een gezondere planeet. Voor Sligro ontwikkelden Christine en Ariane samen een stijlgids.