VOLLEDIG PLASTICVRIJ

Voor De Fabrique in Utrecht begint duurzaamheid al bij het pand. In 1996 kocht ondernemer Jan van Eck een oude mengvoederfabriek en restaureerde deze met gebruikte materialen tot een stoere evenementenlocatie met stoere, industriële uitstraling. Maar daar houdt het nog lang niet op. Commercieel directeur Sybren Ophof: “Vaak begint de keuze voor een duurzame oplossing met iets waar je je aan ergert. Waarom haalden we eigenlijk vrachtwagens vol duur bronwater uit België, terwijl er prima water uit de kraan komt? Dat doen we dus niet meer. We hebben ook onze eigen limonadelijn ontwikkeld op basis van vers fruit en kraanwater, als alternatief voor suikerhoudende dranken. We vinden het belangrijk om te weten waar onze ingrediënten vandaan komen. Een stempeltje als ‘biologisch’ of ‘lokaal’ vind ik dan niet eens zo belangrijk, als je maar weet wat de herkomst is en daar bewuste keuzes in maakt. Zo kopen we wijn in bij een kleinschalige wijnboer in Duitsland: goede wijn, niet te veel transportkilometers en we weten precies wie het maakt.”

Onlangs kwam Sybren op een van de evenementen in aanraking met de actie Clean2Antarctica. Twee mensen hebben van afvalplastic een auto gemaakt die wordt aangedreven op zonne-energie. Daarmee rijden ze naar Antarctica om aandacht te vragen voor het plasticprobleem in de wereld. Sybren: “Dat heeft me zo geïnspireerd, dat ik heb besloten dat De Fabrique eind 2019 helemaal plasticvrij zal zijn. Daarvoor moeten we ook in gesprek met onze klanten en leveranciers, waaronder Sligro. Na afloop je gasten een plastic goodiebag meegeven of drinken in plastic bekers serveren? Nee. Maar ook een techniekbedrijf dat plastic tape gebruikt, zal een alternatief moeten verzinnen. Ik besef dat een dergelijk strikt beleid een struikelblok kan zijn voor klanten. Wellicht boeken ze om die reden niet bij ons. Dat zou dan wel even slikken zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat het zich uiteindelijk wel uitbetaalt. Want andere klanten boeken om die reden juist wél bij ons. Als je durft vast te houden aan je principes, trek je vanzelf de klanten aan die bij je passen. Wij kiezen voor regionaal en duurzaam, daar wijken we niet van af. We bieden klanten dus geen minder duurzaam alternatief dat misschien iets goedkoper is. Dan verloochenen we ons eigen verhaal.”