Banchan

Bijgerechten voor 4 personen

1. Pittige komkommersalade
Snijd een komkommer over de lengte in dunne repen. Bestrooi met 1 g zout en laat 15 minuten staan. Knijp er zoveel mogelijk vocht uit en breng op smaak met 1 fijngehakte teen knoflook, 1 el rijstazijn, 1 tl suiker, 2 tl sesamzaadjes en 2 tl sesamolie.
2. Gemarineerde taugé (zie recept bibimbap, stap 3)
3. Gemarineerde paksoi
Haal de bladeren los van een krop paksoi. Blancheer ze en laat goed uitlekken. Snijd in stukken van 3 cm en breng op smaak met 1 el sesamolie, wat zout en geroosterde sesamzaadjes.
4. Gebakken shiitake (zie recept bibimbap, stap 6)
5. Gestoomde aubergine
Snijd 1 gestreepte aubergine in blokjes van 2 cm en stoom gaar. Laat afkoelen en breng op smaak met 1 fijngehakte teen knoflook, 1 el sojasaus, 1 tl sesamolie, ½ tl suiker, ¼ tl nanami togarashi (chilivlokken) en wat zout.
6. Pittige daikon
Snijd 500 g daikon in julienne. Bestrooi met 3 g zout en laat 20 minuten intrekken. Druk er in een zeef zoveel mogelijk vocht uit (niet schoonspoelen!). Breng de daikon op smaak met 2 fijngehakte lente-uien, 2 tl kurkuma, 1 fijngehakte teen knoflook, 1 tl vissaus, 1 tl trassi, 1 tl suiker en 1 tl geroosterde sesamzaadjes.
7. Kimchi (zie extra recept bij Kimchi Jeon)
8. Roergebakken courgette
Snijd een courgette over de lengte doormidden en de helften in dunne plakjes. Roerbak de plakjes in 2 eetlepels olie en breng op smaak met 1 fijngehakte teen knoflook, 2 el lente-uiringetjes, 2 tl sesamolie, 2 tl sesamzaadjes en wat zout.
9. Roergebakken spinazie (zie recept bibimbap, stap 4)
10. Bulgogi
Snijd 300 g biefstuk in dunne reepjes. Marineer het vlees 30 minuten met 1 el sojasaus, 1 tl suiker, 2 tl sesamolie en 2 tl rijstazijn. Bak kort op hoog vuur in 1 eetlepel olie.

Kcal per persoon: 720